Loenatik de Moevie

Nathan Strik
02-04-2003

5

Loenatik de Moevie (DVD)

De TV-serie Loenatik, over een aantal maffe psychiatrisch patiënten is onder de jeugd erg populair. Schrijvers Martin van Waardenberg en Karen van Holst Pellekaan besloten dan ook dat het tijd was voor een bioscoopfilm. De regie stonden ze af aan Bobby Eerhart (Wildschut, De Grens). In de film zien we huize Zonnedael, de thuisbasis van onze Loenies, in slechte staat verkeren. Het gebouw lekt als een mandje en wordt hoe langer hoe onbewoonbaarder. Directeur Bomhoff besluit om vervangende woonruimte te zoeken. Als Zuster ten Hoeven het nieuws aan de patiënten vertelt komt het als een complete verrassing voor de groep. De patiënten: Bep Brul, De Majoor, Fats, Mevrouw de Haas en Dr. Doolittle worden hergeplaatst in de streng beveiligde kliniek ‘Binnenzorg’. Dit bevalt de patiënten totaal niet; het is een koud en ongezellig gebouw waar niemand op eigen gelegenheid naar buiten mag. Maar waar moet Mevrouw de Haas nu tennissen? En waarom moeten de mannen en de vrouwen gescheiden slapen? Op een nacht zien de Loenies hun kans dan ook schoon en ze besluiten te ontsnappen… terug naar hun vertrouwde Zonnedael.

Deze komedie is in eerste instantie bedoeld voor kinderen en die zullen hier dan ook veel plezier aan beleven. De film lijkt op een lange versie van een Loenatik-aflevering en fans van de serie zullen zich dan ook gelijk thuis voelen. Ook voor mensen die nieuw zijn in de wereld van Loenatik is de film prima te volgen. Het verhaal van de film doet een beetje denken aan The Incredible Journey, alleen zijn het nu niet dieren, maar een stelletje mafkezen die hun weg naar ‘huis’ moeten zien terug te vinden. Wat kinderfilms betreft is het over het algemeen vrij treurig gesteld met Nederland en het is dan des te verfrissender dat een titel als deze om de hoek komt. De film heeft zo zijn minpunten; zo zijn de grappen soms wel erg flauw en is het camerawerk niet bepaald om over naar huis te schrijven. Het verhaal is gelukkig leuk in elkaar gezet en er zitten enkele hilarische scènes in de film. De scène bijvoorbeeld waarin Fats en Mevrouw de Haas in een duur restaurant gaan eten is erg leuk. In het begin hapert de film nog een beetje, maar vooral de tweede helft van de film (na de ontsnapping) is erg goed en hier komt de film dan ook pas goed op gang. Een erg leuke film voor de kleintjes, die ook sommige volwassen kinderen zeker zal aanspreken.

Genre: Jeugd, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 88 min
Verpakking: Double transparant keep case
Uitgever: Focus Film Facts
EAN: 8712806992565

• Achter de schermen
  • Treelers en Tiesers
  • Prumjere
  • Videoklip
  • Soundtrek CD

De film is in de verhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD vastgelegd. De kwaliteit van het beeld varieert nogal, maar over het algemeen stelt de transfer aardig teleur. De beeldscherpte is nu niet bepaald om lyrisch van te worden en het beeld doet dan ook vrij soft aan. Wat vooral in de binnenscènes erg storend is, dat is de hoeveelheid filmgrain, wat soms een zeer onrustig beeld oplevert. Er zijn ook momenten waarop de compressie het niet meer goed kan bijbenen, want er zijn nogal eens compressieproblemen in egale achtergronden te zien. Dit ligt gedeeltelijk aan de lage bitrate, die zo rond de 4 Mbit/s schommelt. Volgens de verpakking hoort de film op een DVD-9 (2 lagen) te staan. Dit is echter niet het geval; de film en de extra´s zijn op een DVD-5 (1 laag) gepropt. Bij deze film een slechte keus, aangezien de beeldkwaliteit hier flink onder te lijden heeft. Ook zijn sommige scènes een beetje vlak en oninteressant. Dit ligt gedeeltelijk aan de manier waarop de film belicht is en gedeeltelijk aan de DVD-transfer. Schaduwdetail is wel goed, met voldoende detaillering in de donkere gedeelten. Ook jammer is dat er soms wat storende aliasing en Moiré-effect te zien is. Los van deze kritiek zien de opnames er verder wel aardig uit, met geen spoor van storende edge-enhancement en een prima kleurverzadiging. De film is onderverdeeld in 13 chapters, wat voor een korte film als deze geen probleem is.

De Dolby Digital 5.1 (384 Kbit/s) track die op de DVD staat klinkt goed. Hoewel de nadruk op de voorkanalen ligt, maakt de track voor de muziek en enkele effecten gebruik van de surroundkanalen. De track klinkt verder vrij ingetogen, met weinig te doen voor het LFE kanaal. Dit is uiteraard bij een komedie als deze geen vereiste, maar er zijn enkele scènes waar zeker wat meer met het 5.1 formaat gespeeld had kunnen worden. De dialogen zijn soms wat te zacht, maar meestal wel goed te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Een goede, alleen geen geweldige track.

Naast de film staan er ook nog enkele extra´s op de DVD. De menu´s zijn geheel in Loenatik-stijl uitgevoerd en hoewel ze er niet geweldig mooi uitzien, zijn ze makkelijk te navigeren.

Treelers en Tiesers
Op de DVD staat een TV-reclame en een trailer van Loenatik de Moevie. Beiden zijn niet-anamorf uitgevoerd en helaas laat de beeldkwaliteit van de trailer nogal te wensen over.

Achter de Schermen (11 min.)
Tanja Jess (die zelf ook een klein rolletje speelt in de film) neemt ons mee op de set van Loenatik. Ze heeft een aantal praatjes met de acteurs en je krijgt een aardig beeld van hoe het achter de schermen eraan toe ging.

Prumjere (7 min.)
Hier een registratie van de première van de film als de Loenies aankomen in Utrecht. Naast het extreem verwaande dochtertje van Dick van den Toorn (Fats) zien we hier nog een interview met schrijvers Martin van Waardenberg en Karen van Holst Pellekaan. Ten slotte zien we de introductie van de film met uiteraard een hoofdrol weggelegd voor de Loenies.

Videoklip
Dit is de videoclip van de titelsong door Brigitte Kaandorp.

Soundtrek CD
Bij de DVD krijg je ook de soundtrack van de film op CD kado. Op de CD staat de filmmuziek uit Loenatik de Moevie en ook de titelsong door Brigitte Kaandorp.

De film is erg vermakelijk en vooral de allerkleinsten zullen hier natuurlijk veel plezier aan beleven. Helaas blijft de beeldkwaliteit een beetje achter, wat mede aan de lage bitrate en de hoge hoeveelheid grain ligt. Het is zeker niet wat we van een moderne film mogen verwachten. De soundtrack klinkt goed, maar er had wat meer uit het 5.1 formaat gehaald kunnen worden. De extra´s zijn niet bijster diepgaand, maar toch leuk om te zien. Vooral de toevoeging van de soundtrack op CD is leuk en dit mag wat mij betreft wel vaker gebeuren.