Tommy Boy (SCE)

03-05-2006

4.7

Tommy Boy (SCE) (DVD)

Feestbeest Tommy Callahan (Chris Farley) heeft zeker niet het buskruit uitgevonden. Maar na zeven lange jaren heeft hij toch eindelijk zijn diploma op zak en krijgt hij een mooi baantje aangeboden in de auto-onderdelen-fabriek van zijn vader (Brian Dennehy). Maar dat is niet het enige goede nieuws, want al gauw krijgt Tommy te horen dat zijn vader gaat trouwen met de mooie Beverly (Bo Derek). Bovendien wordt Beverly’s zoon (Rob Lowe) de broer van Tommy die hij altijd al had willen hebben. De trouwerij vindt plaats, maar dan gooit een ongeval roet in het eten. Dit heeft tot gevolg dat het lot van de fabriek in Tommy’s handen belandt, zodat hij samen met de verwaande boekhouder Richard op verkoperspad moet. Zal het hen lukken om op tijd een half miljoen remblokken aan de man te brengen?

In zijn korte carrière – op 18 december 1997 overleed hij aan de gevolgen van een overdosis – maakte acteur Chris Farley slechts een klein aantal films. Iedereen die bekend is met een van deze films weet in wat voor rollen Farley uitblinkt: die van de hyperactieve sul met een hartje van goud. En zo zie je hem dus ook in zijn hoofdrol-debuut uit 1995, de comedy Tommy Boy van regisseur Peter Segal (Naked Gun 33⅓, Nutty Professor II). Daarin speelt hij de tegenpool van Saturday Night Life-buddy David Spade, met wie hij later ook nog Black Sheep maakte. Zoals je in onze eerdere recensie kunt lezen is Tommy Boy een vermakelijk niks-aan-de-hand-filmpje met Het Hart Op De Juiste Plek. Bovendien kent de film een goede cast en uitstekende chemie tussen de hoofdrolspelers. Wat ook in het voordeel van de film spreekt is dat deze ook nu, meer dan 10 jaar na de oorspronkelijke release, nog steeds leuk is om te zien. En dat is natuurlijk lang niet zo vanzelfsprekend. Tommy Boy was al geruime tijd als kale DVD-uitgave te verkrijgen, maar onlangs heeft Farley’s debuut tevens de Special Collector’s Edition-behandeling gekregen. Op deze SCE is niet gesleuteld aan de film zelf. Geen Director’s Cut dus, maar gewoon de versie zoals je die destijds in de bioscoop kon zien. Op beeldgebied is er wel wat veranderd, want op de speciale uitgave is een nieuwe transfer van Tommy Boy te vinden. Ook nieuw is de tweede disc, die geheel in het teken staat van de extra’s. Rechtvaardigt deze uitgebreidere editie het vervangen van de oude? Je leest het hieronder.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1995
Speelduur: 93 min
Verpakking: Duo Keep Case
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865551950

• TV Spots
  • Photo Gallery
  • storyboard comparisons
  • Additional Scenes
  • Featurettes
  • Gag Reel

Bij de oude DVD-uitgave van Tommy Boy was het beeld niet zonder tekortkomingen. Met de SCE-behandeling heeft de film echter zoals eerder gezegd een nieuwe transfer gekregen, met een beduidend hogere bitrate. De kwaliteit van het beeld (1.78:1 anamorf) is er dan ook duidelijk op vooruit gegaan. Weg is die vervelende artefacting als gevolg van ruisonderdrukking, en de toegenomen scherpte en detaillering zijn eveneens een pluspunt. Ook valt op dat de kleuren veel minder koel ogen dan voorheen, waardoor het beeld een warmere, meer natuurlijke uitstraling krijgt. Bovendien is de vernieuwde transfer ook qua contrast en helderheid de betere. Zie onderstaande screenshot voor een vergelijking (links de nieuwe versie, rechts de oude). Toch hebben we een paar kleine kritiekpuntjes, namelijk dat er enige lichte edge enhancement zichtbaar is en dat er op momenten nog steeds flink wat vuil in het beeld opduikt. Desondanks kunnen we zonder twijfel stellen dat Paramount een zeer nette nieuwe transfer heeft afgeleverd.

Op geluidsgebied levert de SCE van Tommy Boy identieke prestaties aan de oude versie. Dat wil zeggen dat het aanwezige Dolby Digital 5.1-spoor (448kbit/s) de nadruk op de voorkanalen heeft liggen, waar de dialogen uit de centerluidspreker binnen een ruim stereobeeld te horen zijn. Het gebruik van de surroundspeakers blijft meestal bij muziek en zo nu en dan wat omgevingsgeluiden, maar dat ligt natuurlijk geheel in de lijn der verwachting. Tommy Boy is nu eenmaal geen met spektakel overladen actiefilm waar de kogels, raketten en explosies je om de oren vliegen. Ook qua klank presteert het spoor naar behoren, mede door de bovengemiddelde dynamiek en goede detaillering. Prima geluidskwaliteit dus, die precies doet wat je verwacht van een \"simpele\" comedy.

Wat is een Special Collector’s Edition zonder extra’s? Verspreid over de twee schijfjes van deze SCE vind je dan ook een ruim aantal toevoegingen. Daarbij zijn het audiocommentaar en de promospots/trailers niet Nederlands ondertiteld, maar de rest van de extra’s is dat gelukkig wel.

Verstopt in het audiomenu van de eerste disc vind je de gesproken toelichting van regisseur Peter Segal. Hierin blikt hij 10 jaar terug en vertelt hij onder meer hoe het was om met Chris Farley te werken. Daarbij brengt hij ook naar voren dat Farley, waarvan het geen geheim was dat hij wel eens wat verboden middeltjes tot zich nam (zie ook zijn doodsoorzaak), geheel clean was tijdens de opnames. Daardoor was hij volgens Segal extra toegewijd en gefocust, wat het eindresultaat ten goede is gekomen. Verder bevat het commentaar een ruime hoeveelheid achtergrondinfo en anekdotes, al is er wel wat overlap met zaken uit de andere extra’s. Desondanks een leuke toevoeging.

Featurettes
Op de tweede DVD vind je onder deze optie een aantal documentaires, namelijk:
- Tommy Boy: Behind The Laughter (29 min): Cast en crew kijken terug op de productie. Daarbij komt onder andere het ontstaan van het idee voor de film aan bod, alsmede de evolutie van het script en de casting. De interviews worden afgewisseld met B-roll materiaal.
- Stories From The Side Of The Road (14 min): Hier wordt van een aantal van de meest memorabele grappen uit de film verteld hoe ze bedacht werden en/of tot stand kwamen.
- Just The Two Of Us (10 min): Een korte extra over de samenwerking en chemie tussen Farley en Spade.
- Growing Up Farley (7 min): In deze toevoeging vertellen onder andere Kevin en John Farley iets over de jeugd van hun acterende broer en zijn stap naar het acteursvak. Uiteraard inclusief de nodige anekdotes.

Storyboard Comparisons (14 min)
Hier kun je van zeven scènes een vergelijking tussen storyboard en het gefilmde eindresultaat bekijken. Daarbij is het scherm in tweeën gedeeld, met de storyboards bovenin het scherm en de filmfragmenten onderin.

Additional Scenes (34 min)
De tweede disc herbergt tevens een ruime hoeveelheid materiaal dat niet in de film terecht kwam, onderverdeeld in ‘Extended Scenes’ (15 stuks), ‘Alternate Takes’ (6 stuks) en ‘Deleted Scenes’ (5 stuks). Laatstgenoemde fragmenten worden voorafgegaan door een korte toelichting van de regisseur.

Gag Reel (4 min)
Een aaneenschakeling van versprekingen, gevallen van slappe lach en gekke fratsen van Farley.

Photo Gallery
Zo’n 50 promo- en productiefoto’s waar je met behulp van de afstandsbediening handmatig door kunt bladeren.

TV Spots (8 min)
Voor de liefhebber: negentien korte spotjes om Tommy Boy op TV te promoten.

Theatrical Trailer
De laatste extra op de tweede disc is de bioscooptrailer van de film, die opvallend genoeg een beeldverhouding heeft van 1.33:1. Het geluid is in DD 2.0-formaat.

De leuke, luchtige comedy Tommy Boy (1995), het hoofdroldebuut van de in 1997 overleden Chris Farley, ligt al lange tijd als kale DVD in winkel. Maar nu is de film ook als 2-disc Special Collector’s Edition verkrijgbaar. Wat is de meerwaarde van deze SCE? Ten eerste de nieuwe transfer, die een duidelijke verbetering is ten opzichte van de oude. Ten tweede de ruime hoeveelheid extra’s, met zo ongeveer alle zaken die je bij een goed verzorgde SCE verwacht (audiocommentaar, Making Of-featurettes, storyboards, bloopers, verwijderde scènes, enzovoort). Dat maakt deze uiterst complete uitgave tot een prima (vervangings-)aanschaf voor de Farley-fan!