MirrorMask

03-07-2006

7.8

MirrorMask (DVD)

Helena Campbell (Stephanie Leonidas) is een jong meisje. Ze woont bij een circus, waar haar ouders de eigenaar van zijn. Maar ze wil niet langer een circuskind zijn. Ze wil een gewoon leven net als alle andere kinderen. Haar moeder (Gina McKee) vertelt haar dat alle andere kinderen er juist alles voor over hebben om bij het circus te kunnen komen. Maar Helena is niet gevoelig voor deze argumenten. Bij een nieuwe ruzie met haar moeder, wenst ze in een onbewaakt moment dat haar moeder dood zou zijn, zodat ze tenminste een gewoon leven kan leiden. Kort daarna wordt haar moeder ernstig ziek en wordt opgenomen in het ziekenhuis. Met haar vader (Rob Brydon) verblijft Helena tijdelijk bij een tante in de grote stad. Terwijl haar vader probeert het circus te behouden, tobt Helena over de lelijke woorden die ze tegen haar moeder heeft gezegd en dat ze misschien nooit meer de kans krijgt te zeggen dat ze er spijt van heeft. Die nacht komt Helena in een vreemde droom terecht, een fantasiewereld waarin rare wezens leven en iedereen een masker op heeft. In deze wereld strijden twee koninginnen een machtstrijd. De witte koningin (Queen of Light) blijkt stervende te zijn en alleen Helena kan haar redden met een bijzonder masker; de MirrorMask. Bij haar zoektocht naar dit masker krijgt Helena hulp van Valentine (Jason Barry). De zwarte koningin (Queen of Night) is ervan overtuigd dat Helena haar weggelopen dochter is. Helena vraagt zich af of het wel een droom is waarin ze terecht is gekomen.

MirrorMask is een fantasiefilm geproduceerd door de productiemaatschappij van Jim Henson (o.a. The Dark Crystal). MirrorMask is naar een verhaal van het artistieke tekenstrip duo Neil Gaiman en Dave McKean. Zij zijn onder andere bekend van hun veelgeprezen Sandman stripreeks. McKean heeft de film vervolgens ook geregisseerd, wat zijn debuut als regisseur is. Het verhaal, dat op sommige momenten ook duidelijk geïnspireerd is door andere fantasiefilms, is niet het sterkste punt van de film. Maar visueel steekt een en ander wel heel bijzonder in elkaar. Dit visuele element is ook wat de film juist zo bijzonder maakt en feitelijk de minder sterke punten van het verhaal naar de achtergrond drukt. De film is als een collage gevisualiseerd. Mensen die het stripwerk van McKean kennen, zullen zijn collageachtige stijl in deze film zeker herkennen. Evenals het kleurgebruik, waarbij McKean veel met sepia-achtige tinten werkt. Dit alles leunt natuurlijk heel sterk op computer gegeneerde beelden (CGI), waarbij de acteurs het grootste gedeelte voor een blauw scherm staan te spelen. Dankzij CGI is een betoverende fantasiewereld gecreëerd die in realiteit niet mogelijk is. Niet alleen de heel bijzondere karakters die je langs ziet komen, maar op een gegeven moment zie je uit het niets vissen langs zwemmen. Ook diverse absurde dieren zie je opduiken, als vliegende apen en spinnen met hele grote ogen. Hoofdrolspelers zijn Stephanie Leonidas en Jason Barry, die zeer kunstig interactie hebben met een niet bestaande omgeving. Ook de andere acteurs als Rob Brydon, Gina McKee en gastspelers als Stephen Fry, Lenny Henry, Robert Llewellyn en de regisseur zelf zetten verdienstelijke rollen neer. MirrorMask is in ieder geval een heel bijzondere combinatie van een fantasiewereld met computerbeelden, collagetekeningen, animaties en geacteerd spel.

Genre: Fantasy
Jaar: 2005
Speelduur: 97 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609765373

• Artwork
  • Making of Documentaire

De film heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat natuurlijk in ditzelfde formaat anamorf op de DVD. Op de beeldkwaliteit valt weinig aan te merken. De sprookjesachtige schoonheid van de film wordt hiermee met al zijn nuanceringen en stilistische aanpassingen prachtig weergegeven. De diep verzadigde kleuren zijn mooi, helder en natuurlijk. Contrast en zwartniveau zijn ook uitstekend. De scherpte van het beeld en de detaillering zijn ook prima. De enkele softe beeldmomenten zijn opzettelijk zo bedoeld, met name bij scènes die stilistisch zijn aangepast. Uiteraard is het beeld vrij van stofjes en beschadigingen. De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops (hoofdstukken). De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is netjes weggewerkt. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat mooi onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Evenals het beeld kunnen we over de soundtrack ook kort zijn; klinkt prima! Alle kanalen worden goed gebruikt resulterend met een ruimtelijk klinkende soundtrack als resultaat. Het hoog is goed gedetailleerd, het laag van het LFE kanaal is goed gedoseerd aanwezig. De nadruk van de soundtrack ligt enigszins op de voorkanalen. De achterkanalen worden goed gebruikt om de ondersteunende muziek van een mooie ruimtelijkheid te geven. Verder worden de achterkanalen in split-surround gebruikt voor de nodige sfeergeluiden en bijzonder geluidseffecten. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondmuziek. Tenzij anders vermeld is het beeldformaat 1.78:1 standaard, het geluid DD2.0 (bitrate 192 kb/s) en zijn deze extra’s voorzien van Nederlandse ondertiteling.