Hangover, The

28-01-2010

5.4

Hangover, The (Blu-ray)

Doug (Justin Bartha) is een gelukkig man. Hij heeft qua financiën niet te klagen en gaat binnenkort trouwen met de mooie Tracy (Sasha Barrese). Reden voor zijn vrienden om Dougs aanstaande bruiloft te vieren met een wild vrijgezellenfeest. Phil (Bradley Cooper), Stu (Ed Helms) en zwager Alan (Zach Galifianakis) nemen hem mee naar Las Vegas voor een dag vol drank, gokken en lol. De volgende ochtend ontwaken de vrienden in hun luxueuze hotelkamer, die is omgetoverd tot slagveld. Bovendien is bruidegom Doug nergens te bekennen. Phil, Stu en Alan moeten op zoek naar hun vriend, maar ook moeten zij zorgen dat hun kamer er weer netjes uitziet, uitvinden hoe een tijger in de badkamer is gekomen en van wie de baby is die in de kast gevonden wordt. De dingen gaan van kwaad tot erger als de vrienden hun stappen nagaan en proberen uit te vinden wat er die avond gebeurd is. Geen van allen kan namelijk iets herinneren van de gebeurtenissen, maar als ze steeds dichter bij de waarheid komen zouden ze willen dat ze het nooit te weten waren gekomen.

Regisseur Todd Philips heeft enkele komedies op zijn naam die redelijk succesvol waren. Films als Old School, Starsky & Hutch en Road Trip deden het vooral goed bij kijkers die wel houden van tienerhumor. Zijn laatste film The Hangover biedt ook veel komisch vermaak, maar iets meer volwassen gebracht en daarom meer geschikt voor de algemene kijker. Het verhaal van de prent is redelijk simpel, maar goed uitgewerkt. Vier vrienden gaan naar Las Vegas om daar te vieren dat één van hen zal gaan trouwen. Vervolgens gaat alles mis wat er maar mis kan gaan. De vrienden in kwestie weten de volgende ochtend niet meer wat zij uitgespookt hebben. Ze moeten daarom hun stappen nagaan om uit te vinden wat er gebeurd is. Deze zoektocht werkt bijzonder goed, aangezien wij als kijker ook in het ongewisse zijn over de gebeurtenissen. Hierdoor wil je als kijker graag uitvinden wat er die avond gebeurd is en hoe enkele bizarre zaken tot stand zijn gekomen. De prent biedt dan ook veel vermaak, hoewel het geen film is waarbij je aan één stuk in een deuk zal liggen. Veel van de leukste momenten komen voort uit zaken die de personages meegemaakt hebben of de manier waarop ze zich gedragen. De drie belangrijkste personages zijn erg goed geschreven. Zij zijn feitelijk een groot onderdeel van het succes van de film. Iedere kijker zal zich kunnen identificeren met een karakter. Ook de manier waarop zij met elkaar omgaan is goed geschreven, bovendien worden ze prima en geloofwaardig neergezet door de betrokken acteurs. Vooral Ed Helms en Zach Galifianakis spelen hun rol erg goed. Hun personages zijn veruit de leukste van het stel, deels geholpen door de gebeurtenissen die hen overkomen. Verder zijn er enkele leuke ondersteunende rollen in de prent te vinden. Vooral het karakter van Mr. Chow is erg grappig en lekker over-the-top neergezet door acteur Ken Jeong. De film is geheel op locatie geschoten in Las Vegas. Dit draagt bij aan de sfeer van de film, het gehele uiterlijk is dan ook goed verzorgd. The Hangover is een leuke film waarbij je niet teveel na moet denken. Als kijker moet je je gewoon laten meevoeren op de reis van de vrienden door het mooie Las Vegas. Een aanrader voor fans van komedie.

Warner heeft The Hangover op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de Blu-ray Disc. Deze uitgave bevat zowel de originele bioscoopversie als een Extended Version. Deze laatste duurt zo’n acht minuten langer en bevat enkele verlengde en toegevoegde scènes.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2009
Speelduur: 107 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 5051888035726

• Featurettes
  • Gag Reel
  • BD-Live
  • Picture-in Picture Commentaar
  • Missing Camera Pictures

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde. Dit houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave bevat een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

Van een recente uitgave zoals deze mogen we op het gebied van beeldkwaliteit wel het een en ander verwachten. Gelukkig laat de uitgave een goede beeldkwaliteit zien, maar toch één die op een aantal punten wat beter had kunnen zijn. Zo vallen scherpte en detail wat tegen voor een recente film. Niet dat het beeld onscherp is, maar echt haarscherp wordt het ook nergens. Het detail is voldoende, vooral in close-ups, maar wijdere shots hadden wat meer details mogen laten zien. De kleuren ogen natuurlijk, de verzadiging is goed. De donkere scènes zijn redelijk goed te volgen. Schaduwdetail en contrast zijn dan ook in orde, evenals het zwartniveau. Artefacten zijn helaas aanwezig. Zo zijn er diverse momenten waarbij edge enhancement zichtbaar is. Verder wat korte momenten van aliasing. Ook bevat het beeld een fijne laag grain, maar dit leidt nergens af. In tegendeel, het geeft beeld juist een welkome uitstraling zodat het geheel niet te kunstmatig overkomt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby TrueHD 5.1 formaat op de uitgave. Voor een film zoals deze is het geluid opvallend terughoudend te noemen. Zo worden de surrounds nauwelijks bij het geheel betrokken. Dit is grotendeels toe te schrijven aan het karakter van de film, met veel momenten die alleen uit dialoog bestaan. Maar er zijn ook genoeg scènes waarbij diverse geluiden het geluidsbeeld bevolken. De surroundactiviteit valt dan een beetje tegen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Er is weinig scheiding van de kanalen aanwezig. Het LFE-kanaal levert een goede bijdrage met een diepgaand laag. Hierdoor krijgt de track toch nog wat impact. De track klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Ook is er meer dan genoeg detail in de track te vinden. Alle kleine geluidjes zijn goed hoorbaar. Een goede track waarvan toch het idee blijft hangen dat het allemaal iets beter had kunnen zijn, net als bij het beeld eigenlijk.

De schijf start op met een hoofdmenu waar alle instellingen te maken zijn. Ook zijn hier uiteraard de extra’s te vinden. Alle extra’s hebben 1080p beeld met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Picture-in-Picture Theatrical Version Commentary
Regisseur Todd Philips en acteurs Bradley Cooper, Ed Helms en Zach Galifianakis leveren commentaar tijdens de bioscoopversie van de film. Dit is niet alleen te horen, maar ook te zien in een klein venster rechts onderin het beeld. Er valt alleen niet veel te zien en ook niet veel te horen. Philips levert een vrij droog commentaar met informatie over de productie. De acteurs proberen hier en daar nog een grapje te maken, maar echt veel zin lijken ze er niet in te hebben.

Map of Destruction (16 min.)
Hier zijn een reeks korte featurettes te bekijken die aansluiten bij een locatie op de kaart. Zo krijgen kijkers de kans om de mannen te volgen op hun tocht door Las Vegas.

The Madness of Ken Jeong (7 min.)
Acteur Ken Jeong speelt in de film de rol van Mr. Chow. Hier zijn een reeks takes te zien van diverse scènes, waarin hij wat improviseert. Net als zijn rol erg grappig en leuk om te bekijken.

Action Mash-up (35 sec.)
In slechts 35 seconden komen de meest actievolle momenten uit de film voorbij geraasd.

Three Best Friends Song (1 min.)
De drie hoofdrolspelers zingen in de auto hun lied over vriendschap en hoe ze hun maat Doug terug gaan vinden.

The Dan Band! (1 min.)
De Dan Band is een terugkerende band in de films van Todd Philips en hier zien we de band in de weer met het nummer ‘Fame’.

Gag Reel (8 min.)
Een vrij lange reeks bloopers die dan ook niet altijd even grappig genoemd kan worden. Toch zijn er de nodige momenten die leuk zijn om te zien.

More Pictures from the Missing Camera
Een reeks foto’s die te vinden zijn op de verloren camera uit de film.

BD-Live
Na een verplichte registratie op de site van Warner heb je hier de mogelijkheid om zowaar filmgerelateerde extra’s te bekijken. De eerste is de zogenaamde Cursing Mash-up, waar in sneltreinvaart alle vloekwoorden uit de film voorbij komen. De tweede extra is een filmpje met Mike Tyson, genaamd Iron Mike Online Teaser. Hier zien we de voormalige bokskampioen het lied ‘In the Air Tonight’ van Phil Collins zingen. Geen hoogwaardige extra’s, maar leuk dat er in ieder geval iets filmgerelateerds te bekijken valt.

In The Hangover volgen we de avonturen van vier vrienden die afreizen naar Las Vegas. Hier vieren zij de vrijgezellenavond van één van hen, maar de volgende ochtend blijkt er van alles mis te zijn gegaan. Hun hotelkamer is een zooitje en bruidegom Doug is vermist. De overgebleven vrienden hebben bovendien geen herinneringen aan de avond ervoor. Zij moeten nu op zoek naar Doug en uitzoeken wat ze uitgespookt hebben. De kijker wordt meegenomen op hun zoektocht, ook in het ongewisse over de gebeurtenissen. Deze opzet werkt goed en het resultaat is een leuke film met enkele leuke momenten. De cast speelt hun rollen erg leuk, zij zijn dan ook verantwoordelijk voor veel van de leuke scènes. Deze BD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar de indruk blijft hangen dat het allemaal net wat beter had kunnen zijn. De extra’s zijn kort en blijven niet echt hangen.