Dichter op de Zeedijk

06-09-2003

5.1

Dichter op de Zeedijk (DVD)

Constant Wegman (Benja Bruijning), een veertienjarige jongen, groeit op bij zijn grootmoeder (Carry Tefsen) op de Zeedijk in Amsterdam. Zij is de eigenaresse van café-hotel ‘De Rode Laars’. De dromerige Constant ontvlucht deze wereld van drinkers, gokkers en vechtersbazen door gedichten te schrijven. Zijn grootmoeder ziet liever dat hij de leiding van het café overneemt. Soms gaat Constant met zijn grootmoeder op bezoek bij zijn moeder (Monic Hendrickx), die in een psychiatrische inrichting zit. Tegenover anderen doet Constant alsof zijn moeder een bekend filmster is. In de bar komt het plattelandsmeisje Muis (Angelique de Bruijne) werken. Zij is al gauw het lievelingetje van de mannen. Ook bij Constant maakt zij gevoelens los en Constant schrijft een gedicht voor haar. Tegen de zin van zijn grootmoeder doet Constant mee aan een Nationale dichterswedstrijd: een nieuwe Vondel is geboren.

Dichter op de Zeedijk is een semi-autobiografische verhaal dat Kees van Beijnum in 1995 schreef. Voor de verfilming heeft Van Beijnum het verhaal zelf omgewerkt tot script. Van Beijnum schreef ook het verhaal van Oesters van Nam Kee. Dichter op de Zeedijk is verfilmd voor televisie in een coproductie met de NPS met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en het Rotterdams Fonds voor de Film. Op het Nederlands Filmfestival won de film in 1999 de Gouden Kalf voor Beste Televisiedrama. De actrice Angelique de Bruijne, die de rol van Muis speelt, kreeg een Gouden Kalf nominatie voor haar spel. Maar zij is niet de enige die mooi spel levert, ook hoofdrolspelers Carry Tefsen en Benja Bruijning zetten een mooie en overtuigende rol neer. Regisseur Gerrard Verhage geeft samen met cameraman Goert Giltaij een mooi pittoresk en nostalgisch beeld van het Amsterdam in de jaren ’60. In 1999 is deze film door de NPS op televisie uitgezonden.

Jaar: 1999
Speelduur: 75 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • MPEG 2 Audio 2.0 Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558621

• Korte film 'Babyphoned'
  • Trailer Qui Vive

De film is voor televisie in breedbeeld formaat (1.66:1) opgenomen. Op de hoes wordt melding gemaakt van een 4:3 beeld, maar hier wordt gelukkig mee bedoeld dat de film in een letterbox versie op de DVD. Nou ja, gelukkig nou ook weer niet. Want het niet anamorfe beeld betekent dus een verlies van extra beeldlijnen bij het bekijken op een breedbeeld weergever. Desalniettemin ziet het beeld er goed uit. Kleuren zijn helder en mooi verzadigd en doen zeer natuurlijk aan. Scherpte en detaillering zijn ook netjes. Het beeld is contrastrijk en helemaal vrij van ongerechtigheden. Alleen aliassing is af en toe te zien.
De film is verdeeld in 20 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus een enkelzijdige enkellaagse DVD, zonder laagwisseling. De optionele Engelstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net klein lettertype en staat geheel in het filmbeeld.

Bij het geluid doet zich iets vreemd voor. Op de cover wordt melding gemaakt van een Dolby Digital Stereo geluidstrack. Echter, de audiotrack is een MPEG gecodeerde stereotrack (bitrate 192 kb/s). Dat is vervelend, want het merendeel van de hedendaagse moderne AV-receivers heeft geen decoder voor MPEG. De DVD-speler via de cinch analoog aansluiten is een alternatieve oplossing om toch geluid te krijgen. Een Dolby Digital track staat dus NIET op de DVD, ondanks het Dolby Digital logo. Houd hier rekening mee.
De Nederlandstalige soundtrack klinkt weinig spectaculair. Een nette stereotrack met een goede spreiding van de jaren ’50 en ’60 muziek. Stemmen zijn goed te volgen. Het hoog is redelijke gedetailleerd, laag is voldoende aanwezig om het geheel fundament te geven.

De DVD heeft statische 4x3 formaat menuschermen met (PCM gecodeerd) achtergrondgeluid.. Als extra’s zijn te vinden; de trailer van Qui Vive (1:40 minuten) en een korte film genaamd Babyphoned (9:59 minuten). Een korte film over een vrouw en babyfoon (screenshot 6), de film kreeg in 2002 de NPS Short Film Award. Ook met optionele Engelstalige ondertiteling. Beeldformaat van de film is 2.35:1 letterbox. Beide extra’s hebben MPEG 2.0 geluid.
Bij de DVD zit een inlay de tracklisting.

Dichter op de Zeedijk is de Nederlandse verfilming van een semi-autobiografische verhaal van Kees van Beijnum. Gemaakt voor televisie met uitstekende hoofdrollen van Benja Bruijning, Carry Tefsen en Monic Hendrickx.
Deze uitgave van Paramount heeft een goede, zij het niet anamorfe, breedbeeldkwaliteit. Ook het geluid klinkt goed, alleen is de audiotrack MPEG gecodeerd. Een Dolby Digital track staat, ondanks het gevoerde logo, niet op de DVD. Een korte film als extra maakt deze uitgave compleet. Voor de liefhebber.