Lost Boys, The

16-11-2023

7
UHD

Lost Boys, The (UHD)

Na een scheiding komen Michael Emerson (Jason Patric), Sam Emerson (Corey Haim) en moeder Lucy (Dianne Wiest) wonen in de kustplaats Santa Carla, California. Ze trekken in bij Lucy’s vader (Barnard Hughes). In Santa Carla is het ’s avond nog een genoeglijk drukte met jongelui. Als Michael en Sam het uitgaansleven verkennen, ziet Michael het bijzonder mooi meisje Star (Jami Gertz). Als Michael haar volgt, komt hij al snel in contact met haar stoere vriend David (Kiefer Sutherland) en zijn luidruchtige motorvrienden. David daagt Michael uit hen te volgen op de motor. Zo komt Michael bij een soort geheime ontmoetingsplaats van de groep, waar David hem wat te eten en te drinken aanbiedt. De volgende dag weet Michael niet meer wat er gebeurd is. Sam heeft twee vrienden gemaakt in een stripboekwinkel in de personen van de Frog broers, Edgar (Corey Feldman) en Alan (Jamison Newlander). Zij adviseren hem een vampierstripboek te lezen en goed te onthouden wat in het boek staat. Sam vindt dat wat vreemd, want hij houdt helemaal niet van horrorstrips. Totdat hij thuis ontdekt dat Michael niet helemaal zichzelf is, altijd een zonnebril draagt en … nauwelijks meer een spiegelbeeld heeft. De schok is groot voor Sam als hij beseft dat zijn grote broer een vampier geworden is. Direct roept hij de hulp van de Frog broers in. Zij leggen hem uit dat het nog niet te laat is. Het enige dat ze moeten doen is hoofdvampier zoeken en doden, dan kan zijn broer gered worden. Maar wie is de hoofdvampier? Als moeder Lucy vervolgens haar nieuwe baas Max (Edward Herrmann) te eten meeneemt, doen Sam en de Frog broers nogal rare testen met hem. Michael, die zwaar verliefd is op Star, wordt ondertussen steeds verder uitgedaagd door David, die ook zo zijn enge kanten heeft.

The Lost Boys is een ander soort vampierfilm dan je normaal gesproken bij het genre zou verwachten. Natuurlijk zit er een horrorcomponent in, vampiers zijn tenslotte bloeddorstig en kunnen er op bepaalde momenten van de dag… eh nacht afschrikwekkend uitzien. Wat The Lost Boys anders maakt is de combinatie van horror met flink wat humor en een tienerachtige aanpak, die zich vooral uit in de gebruikte rockmuziek. Daarmee geeft Joel Schumacher je een andere kijk op de vampiertraditie. Met The Lost Boys richtte Joel Schumacher zich dan meer op de jeugd. Het bruisende uitgaansleven van Santa Carla en de gebruikte rockmuziek duiden daar ook wel op. En niet zonder succes, de film kreeg in 1988 de Young Artist Award toegekend en kreeg tevens de prijs voor beste horrorfilm van de Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films in Amerika.
Joel Schumacher is als regisseur geen onbekende meer en heeft al enkele zeer goede films gemaakt. The Lost Boys was zijn zesde werk als regisseur. Andere bekende films van zijn hand zijn St. Elmo’s Fire (1985), Dying Young (1991), Falling Down (1993), A Time to Kill (1996), twee Batman films en Veronica Guerin (2003). Recentelijk heft hij Phantom of the Opera gemaakt, gebaseerd op de musicalversie van sir Andrew Lloyd Webber.
Oorspronkelijk zou producer Richard Donner ook zelf de film regisseren. Maar Donner ging uiteindelijk in 1987 de film Lethal Weapon regisseren, waarna Joel Schumacher niet onverdienstelijk de regisseursstoel overnam. De film heeft prima rockmuziek als achtergrond met onder andere de titelmuziek van The Shadows en een uitvoering van Elton John’s “Don’t Let The Sun Go Down On Me” door Roger Daltrey.

Warner heeft The Lost Boys in 2004 uitgebracht in een Special Edition dubbel DVD uitgave met verbeterd beeld en geluid, en daarna in 2008 op Blu-ray Disc. De recensie van de Blu-ray Disc vind je hier. Recent is de film ook op een 4K UHD+BD uitgebracht met de film opnieuw geremasterd in 4K. deze wordt gepresenteerd op een 4K UHD én op een in 1080p geremasterde Blu-ray Disc. De keepcases van de 4K UHD+BD-uitgaven van The Lost BoysThe Shining en Poltergeist zijn samengevoegd in een verzamelbox.

Medium: UHD
Genre: Horror
Jaar: 2003
Speelduur: 97 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 0883929788347

• UHD: Geen

UHD
The Lost Boys is een nogal donkere film met veel scènes in donkere en slecht verlichte ruimtes. Deze UHD geeft ze fantastisch weer in 4K. Scherpte is optmiaal, alhoewel de film zelf wel wat softe scènes heeft. Verder heeft deze 4K-trasnfer een stabiel en strak beeld met goed contrast. Een prima transfer.

Blu-ray Disc
Ook de geremasterde Blu-ray Disc van The Lost Boys ziet er prima uit. scherpte is goed, Contrast prima en verdere detaillering in de meer donkere scènes zijn ook meer dan prima.

De UHD van The Lost Boys bevat dezelfde DTS-HD MA 5.1-tracks als op de Blu-ray Disc staat. De bespreking van deze track lees je in de recensie aldaar.

Er staan geen extra's op de 4K UHD, deze staan allen op de Blu-ray Disc.

The Lost Boys is regisseur Joel Schumacher’s moderne benadering van de vampiertraditie. De tieners Michael en Sam komen in het kustplaatsje Santa Carla, California te wonen. Michael wordt al snel verliefd op een plaatselijke schone, om niet veel later te ontdekken dat haar vriend een angstaanjagende aantrekkingskracht heeft. Michael bespeurt bij zichzelf vreemde veranderingen, waarbij zijn kleine broertje al snel doorheeft wat er aan de hand is. Twee jeugdige stripboek vampierjagers worden ingezet. De cast bestond toen uit onbekend jong talent, met onder andere Kiefer Sutherland, Jami Gertz en Corey Feldman.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Entertainment.