Ferrari

26-01-2024

9
Bioscoop

Ferrari (Bioscoop)

De zomer van 1957 verloopt moeizaam voor ex-autocoureur Enzo Ferrari (Adam Driver): zijn autobedrijf gaat failliet, het huwelijk met zijn vrouw Laura (Penélope Cruz) gaat niet over een leien dakje en tot overmaat van ramp overlijdt hun zoon Dino. Enzo zet zijn laatste hoop op één wedstrijd: de Mille Miglia door Italië.

Vermaard regisseur Michael Mann heeft al vele filmklassiekers op zijn naam staan. Films als Heat, Collateral en Manhunter worden stuk voor gezien als grote en geslaagde films van de cineast. Maar ook films als The Insider en Last of the Mohicans kunnen rekenen op goede beoordelingen, en zelfs tot op de dag van vandaag kunnen ze zich meten met modernere verfilmingen. Ook Public Enemies en Blackhat heeft hij daarna nog gemaakt en hoewel ook gewaardeerd worden ze wel gezien als minder geslaagde producties van Mann (met de DC van Blackhat heeft Mann zich overigens ietwat gerevancheerd). Ook heeft hij de beroemde Tv-serie Miami Vice (mede) op zijn naam staan, met daarna de verfilming ervan. Als laatste wapenfeit heeft hij het eerste seizoen van Tokyo Vice gemaakt, met een tweede seizoen in ontwikkeling. Maar er prijkte al decennia lang een andere film op zijn wensenlijstje, namelijk een biopic over de beroemde topman van Ferrari, Enzo Ferrari. Michael Mann schreef het script samen met Troy Kennedy Martin (The Italian Job), gebaseerd op het boek van Brock Yates: Enzo Ferrari – The Man and the MachineFerrari is een droomproject voor Mann, waar hij – achter de schermen – al jaren aan werkt. Zelf is hij bovendien een fervent autoverzamelaar, met een voorliefde voor auto’s uit de periode van de film, de jaren ‘60.  Jarenlang heeft hij geprobeerd een film over hem te maken, met steeds een andere acteur in de hoofdrol (oa Christian Bale en Hugh Jackman zijn de revue gepasseerd). Toen kwam Mann in gesprek met Adam Driver en zag de regisseur in hem de juiste keuze om Enzo Ferrari te portretteren. In Penelope Cruz werd de vertolking van zijn vrouw Laura gevonden en Shailene Woodley speelt zijn maîtresse Lina Lardi. Ook Patrick Dempsey (Grey's Anatomy), zelf een fervent autocoureur, heeft een bijrol en speelt de rol van coureur Piero Taruffi. Adam Driver heeft een ware gedaantewisseling ondergaan en gaat helemaal op in het karakter van Enzo Ferrari. De mimiek, de trekjes en zijn befaamde "loopje", alles klopt. Driver speelt de ingetogen maar tegelijkertijd erg eigenwijze Ferrari weergaloos. Maar wie ook zeker de show, en zeker enkele scènes, steelt is Penelope Cruz als Laura Ferrari. Soms overdrijft ze een beetje in haar rol en neigt het soms een beetje karikaturaal, maar in scènes die draaien om hun overleden zoon Dino speelt ze weergaloos. Ook Shailene Woodley speelt geweldig als Lina Lardi, maar krijgt helaas soms wat te weinig schermtijd om echt indruk te maken. Wat ook ware personages in de film zijn, zijn de klassieke Ferrari's die rondrijden in de film. Getoond in befaamd Ferrari-rood schitteren ze in elke scène en zijn ze een lust voor het oog. Verdere sets en decors zijn ook dik in orde en alles ziet er geweldig gedetailleerd en minutieus uitgekozen uit. Mann heeft hier zijn oog voor detail andermaal getoond en als kijker waan je je echt in de jaren 60 in Italië. Ook heeft regisseur Mann veel aandacht besteed aan de verschillende race scènes over de circuits en tijdens de Mille Miglia. De race-scènes zien er erg indrukweekend uit en als kijker voel je jezelf meerijden met de auto's. En ook klinkt het geluid van de klassieke V12's geweldig en verhogen de beleving. Ferrari is een zeer geslaagd passieproject van Mann. Hij toont hier andermaal dat hij een goede balans kan aanbrengen in het verfilmen en verdiepen van complexe menselijke emoties met tegelijkertijd actie en spektakel. Ferrari is dan ook zeer geslaagd en is ook zeer geschikt voor hernieuwde kijkbeurten, waarbij je ondanks dat je het einde weet opnieuw kan genieten van de film. Een grote aanrader.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Biografie, Drama
Jaar: 2023
Speelduur: 130 min
Uitgever: The Searchers

De zomer van 1957 verloopt moeizaam voor ex-autocoureur Enzo Ferrari (Adam Driver): zijn autobedrijf gaat failliet, het huwelijk met zijn vrouw Laura (Penélope Cruz) gaat niet over een leien dakje en tot overmaat van ramp overlijdt hun zoon Dino. Enzo zet zijn laatste hoop op één wedstrijd: de Mille Miglia door Italië. Ferrari is een zeer geslaagd passieproject van Mann. Hij toont hier andermaal dat hij een goede balans kan aanbrengen in het verfilmen en verdiepen van complexe menselijke emoties met tegelijkertijd actie en spektakel. Ferrari is dan ook zeer geslaagd en is ook zeer geschikt voor hernieuwde kijkbeurten, waarbij je ondanks dat je het einde weet opnieuw kan genieten van de film. Een grote aanrader.