In The Heat Of The Night

13-05-2003

8.3

In The Heat Of The Night (DVD)

Virgil Tibbs (Sidney Poitier) is een politieagent uit Philladelphia die op doorreis op het station van het Zuid Amerikaanse plaatsje Sparta, Mississippi wacht op de volgende trein. Die nacht is in Sparta de zakenman Colbert vermoord. Virgil wordt, omwille van zijn zwarte huidskleur, door politieagent Sam Woods gezien als de dader en meegenomen naar het politiebureau. De chagrijnige politiechef Bill Gillespie (Rod Steiger) komt er al snel achter dat Virgil een politieagent is. En omdat Virgil expert is in moordzaken, wordt hij, weliswaar niet van harte, betrokken bij het onderzoek. Wanneer de politie een verdachte arresteert en Gillespie er van overtuigd is dat de moordenaar is gepakt, wordt hij door Virgil pijnlijk gewezen op zijn fout. Dit komt de spanning tussen Gillespie en Tibbs niet echt ten goede. Langzaam ontdekt Virgil meer over de moord en Gillespie, die Virgil eigenlijk liever kwijt dan rijk is, krijgt groeiende bewondering voor de man. Gillespie neemt Virgil zelfs in bescherming als hij door enkele op wraak beluste racisten, die het niet zo op de zwarte medemens hebben, wordt bedreigd.

In The Heat Of The Night van regisseur Norman Jewison is een mijlpaal in de filmgeschiedenis en terecht behoort deze film tot de klassiekers. De film kreeg in 1968 maar liefst vijf Oscars en drie Golden Globes uitgereikt. En de lijst met nominaties en prijzen is nog veel langer. Jewison schotelt ons niet alleen een prima politieverhaal met een intrigerende moordzaak voor. Het is vooral de spanning tussen politiechef Gillespie en de zwarte moordzakendetective Tibbs die in het racistische Zuid Amerikaanse plaatsje Sparta samen een moord moeten oplossen die de verfilming bijzonder maakt. En Jewison zet deze spanning tussen deze mannen uitstekend neer. Evenals Rod Steiger, met zijn kauwgom, en Sidney Portier, die beide een prachtige rol neerzetten. Die kauwgum was een idee van Jewison, Steiger zelf wou daar eerst niet aan maar heeft uiteindelijke 263 pakjes opgekauwd. In de film slaat detective Tibbs een blanke man, dit was voor het eerst dat een dergelijke scène in een Amerikaanse film vertoond werd. En sowieso was het thema racisme in de jaren zestig nog moeilijk bespreekbaar.
De film opent met het o zo bekende thema In The Heat Of The Night van Quincy Jones, gezongen door Ray Charles. Dit thema is ook gebruikt voor de succesvolle gelijknamige televisieserie (1988-1994). In deze serie speelde Carroll O’Connor de rol van Chief Bill Gillespie en Howard Rollins die van Virgil Tibbs.

Genre: Detective
Jaar: 1967
Speelduur: 106 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: MGM
EAN: 8712626032830

• Bioscooptrailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is redelijk goed. De kwaliteit van het filmbeeld is goed opgeknapt, want de film ziet er schoon uit, met slechts heel af en toe een spettertje als gevolg van beschadiging van het materiaal. Kleuren zien er ook goed en natuurlijk uit. Contrast is prima in orde. Scherpte van het beeld en ook de detaillering zijn redelijk. Filmgrain is constant in lichte mate aanwezig. De opening van de film heeft een beetje last van telecine wobble.
De film is verdeeld in 16 chaptersstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus geen last van een laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat netjes onder in het beeld.

De Engelstalige mono soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 mono (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De mono soundtrack wordt door beide frontspeakers gelijk weergegeven, wat de illusie geeft dat de soundtrack uit het midden komt. Bij gebruik van de DPL (II) decoder, komt de soundtrack uit de centerspeaker. De mono soundtrack klinkt schoon, zonder kraak of ruis en helder. Alle filmgeluiden zijn goed en duidelijk hoorbaar. Uiteraard is het jammer dat de soundtrack mono is gebleven, vooral wanneer je de mooi muziek van Quincy Jones hoort. Stemmen zijn ook goed te volgen. Het hoog is redelijk helder en het laag is ook voldoende aanwezig. Hierdoor klinkt de soundtrack voldoende vol en is aangenaam om naar te luisteren.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en zonder achtergrondgeluid. Als extra vinden we alleen de bekend bioscooptrailer, in 1.33:1 pan & scan formaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. Zeer slechte beeld- en geluidskwaliteit, trouwens. Vergelijk screenshot 6 (uit de trailer) maar eens met screenshot 4 (uit de film) en je ziet hoe netjes de kwaliteit van de film is opgeknapt. Helaas ontbreekt het audiocommentaar als extra, dat wel op de regio 1 release te vinden is.

In The Heat Of The Night is een uitstekende politiethriller van regisseur Norman Jewison en wordt beschouwd als één van de klassiekers van Hollywood. Centraal staat een moordonderzoek waarin een blanke politiechef moet samenwerken met een zwarte detective in een plaatsje waar racisme nog hoogtij viert. Hoofdrolspelers Rod Steiger en Sidney Poitier leveren prima acteerwerk
MGM heeft beeld en geluid opgeknapt, waarmee de film met een redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD staat. Als extra is alleen een trailer, met zeer slechte beeldkwaliteit op de DVD geplaatst. Het audiocommentaar van regio 1 ontbreekt helaas. Desalniettemin is deze klassieker een aanrader.