Angels in America

12-12-2004

7.6

Angels in America (DVD)

Prior Walker (Justin Kirk) heeft een serieuze relatie met Louis Ironson (Ben Shenkman). Op de dag dat Louis zijn Jiddische oma heeft begraven, vertelt Prior hem dat hij aids heeft. Voor Louis is dit een grote schok, waar hij ook niet goed mee om weet te gaan.
Joe Pitt (Patrick Wilson) is een advocaat en Mormoon van geloof. Zijn carrière zit in de lift, zeker als hij door Roy Cohn (Al Pacino), zijn arrogante, manipulatieve en hebzuchtige baas, wordt gevraagd voor een baan in Washington. In de periode dat Reagan gekozen is als president en Amerika weer in de lift zit, ziet Joe dit als een grote uitdaging. Joe’s vrouw Harper (Mary-Louise Parker) is depressief en verslaafd aan pillen. Zij ziet een verhuizing naar Washington helemaal niet zitten. Harper verliest zich in een fantasie wereld, waar zij onder invloed van de pillen wil vluchten voor de realiteit, hierin geholpen door Mr. Lies (Jeffrey Wright).
Louis werkt als datatypist op hetzelfde kantoor als Joe. Joe komt Louis toevallig tegen als hij zijn verdriet uit over het lot van zijn partner Prior. Als enige in het kantoor toont Joe interesse en begrip. Over zijn huiselijke problemen vindt Joe een gewillig oor bij Roy, die Joe ook op een meer intiemere manier benaderd. Joe moet zichzelf bekennen dat hij homoseksuele gevoelens heeft. Harper ontmoet in haar hallucinaties Prior, van wie zij de geheime gevoelens van haar man verneemt. Harper stort volledig in, waarbij ook Joe het spoor bijster is. Dan komt Joe’s bemoeizuchtige moeder Hannah (Meryl Streep) om de zaken in huize Pitt weer op orde te brengen.
Prior wordt in zijn ziekbed bijgestaan door een goede vriend en verpleger Belize (Jeffrey Wright). Het moment dat Prior het allemaal niet meer ziet zitten, verschijnt een engel (Emma Thompson), die hem helpt zijn slechter wordende conditie te accepteren.
Belize krijgt ook Roy als patiënt, wiens gezondheid als gevolg van leverkanker erg achteruit gaat. De arrogante houding van Roy staat Belize totaal niet aan, waar Roy als enige ‘vriend’ nog Joe heeft. Roy wordt door een engel, of beter gezegd de geest Ethel Rosenberg (Meryl Streep), geconfronteerd met zijn gedrag in het verleden.

Angels in America vertelt het verhaal van een kleine groep mensen in het New York van 1985. Alhoewel deze mensen ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben, wordt hun leven op een bijzondere manier toch met elkaar in contact gebracht.
Het verhaal van Angels in America laat zich niet zo eenvoudig vertellen. Want wat mist in bovenstaande beschrijving is de intense emotie. De emotie van liefde, verdriet, vriendschap, angst en boosheid. De levens van al deze mensen in het verhaal wordt geconfronteerd met hele persoonlijke zaken, maar ook met bekende hedendaagse problemen.
Angels in America is van origine een toneelstuk, geschreven door de succesvolle schrijver Tony Kushner. Het werk bestaat eigenlijk uit twee delen en is geschreven in opdracht van een theaterdirecteur in Los Angeles. Doelstelling was een verhaal te schrijven dat handelde over de impact van de ziekte AIDS in de homowereld. Kushner schreef het stuk in twee delen, genaamd Millennium Approaches en Perestroika. Beide stukken wonnen diverse prestigieuze prijzen, waaronder een Pulitzerprijs. Een TV verfilming ligt dan al gauw voor de hand.
Regisseur Mike Nichols is er samen met Tony Kushner volgens kenners uitstekend in geslaagd om de essentie van het toneelstuk, met al haar facetten van menselijke relaties, problemen en emoties, tot uiting te brengen in de zes uur durende verfilming. Angels in America is in opdracht van het Amerikaanse betaalstation HBO verfilmd als miniserie. HBO heeft daarmee haar reputatie als kwaliteitsstation maar weer eens bevestigd. De miniserie is overladen met prijzen en domineerde de Emmy Award uitreiking in 2004 met maar liefst 21 nominaties, waarvan er 11 in een prijs werden omgezet. Daarnaast kreeg de serie ook nog eens vijf Golden Globes uitgereikt. Deze bijzondere waardering is natuurlijk ook te danken aan de uitstekende acteerprestatie van de geweldige cast. Acteurs als Al Pacino, Meryl Streep, Emma Thompson, Mary-Louise Parker en Jeffrey Wright tekenden voor prachtig meelevend spel. Jeffrey Wright was de enige speler die ook in de toneelversie heeft geacteerd. En net als in de toneelversie spelen ook nu de acteurs verschillende rollen. Hele knappe dubbelrollen zelfs. Let bij het begin van de serie eens op de rabbi die de gedenkwoorden spreekt. En besef dan dat je kijkt naar een rol van Meryl Streep! Geweldig gedaan.
Ook schrijver Tony Kushner speelt een korte rol in de serie, vrij aan het begin als één van de drie rabbi’s.
Ook cameraman Stephen Goldblatt en componist Thomas Newman hebben bijgedragen tot het bijzondere hoge kwaliteitsniveau van deze serie. Het is één van die zeldzame momenten dat alles gewoon klopt. Het verhaal, het spel, de regie, de spelers en alle het andere dat ertoe heeft bijgedragen dat een prachtige serie een bijzondere en blijvende indruk bij je achterlaat.

Jaar: 2003
Speelduur: 338 min
Verpakking: Karton Box
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321932252811

De film is in breedbeeld opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De film is een HBO televisieproductie en de DVD een Warner uitgave. Zoals verwacht is ook bij deze productie sprake van een hoge kwaliteit van het beeld. Op de beeldkwaliteit is weinig tot niets aan te merken. De kleuren ogen zeer natuurlijk en zijn goed verzadigd. Het beeld is contrastrijk met goede scherpte en goede detaillering. Uiteraard is het beeld vrij van ongerechtigheden. Beeldruis is minimaal waarneembaar.
De miniserie is verdeeld over 2 DVD’s. Op de eerste DVD staan het eerste deel Millennium Approaches (160 minuten) met daarbij een onderverdeling in drie hoofdstukken. Op de tweede DVD staat het tweede deel Perestroika (178 minunten), ook onderverdeeld in drie hoofdstukken. Helaas is het aantal tracks op de DVD gelijk aan het aantal hoofdstukken, dus erg beperkt. Beide DVD’s zijn van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is netjes geplaatst en slechts kort merkbaar. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat iets te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate van 384 Kb/s) op de DVD gezet. Ook met de soundtrack is weinig mis. Als geheel een mooie subtiele surroundtrack. Dit type film moet het zeker niet hebben van de geluidseffecten, al zijn er enkele prima momenten van geluidseffecten die surrounds en het LFE kanaal optimaal benutten. Meestentijds ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. De muziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surroundkanalen subtiel voor een mooi ruimtelijk geluidsbeeld zorgen. Een mooie, zeer natuurlijk klinkende soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerde plaatjes met achtergrondgeluid. Helaas geen extra’s op beide DVD’s.

De set is wel erg mooi verpakt in een stevig kartonnen digipack verpakking.

Angels in America is de indrukwekkende verfilming van het bekroonde toneelstuk van Tony Kushner. Kushner schreef een tweedelig toneelstuk, met als thema homofilie en aids. Geplaatst in het New York van 1985 worden enkele mensen geconfronteerd met ziekte, verwarrende gevoelens en intense emoties die hen aller leven beïnvloeden en op een bijzondere manier met elkaar in contact brengt. Regisseur Mike Nichols heeft het toneelstuk op indrukwekkende wijze verfilmd als een bijna zes uur durende miniserie. De cast met namen als Al Pacino, Meryl Streep, Emma Thompson, Mary-Louise Parker en Jeffrey Wright tekenden voor prachtig meelevend spel. Deze prachtige verfilming, gemaakt in opdracht van het Amerikaanse betaalstation HBO, is met vele prijzen overladen.
Deze uitgave van Warner heeft uitstekende breedbeeld- en DD5.1 geluidskwaliteit. De miniserie is op twee DVD’s ondergebracht, waarbij het geheel chique is verpakt in een kartonnen digibox. Extra’s heeft de set niet. Een prachtige verfilming met een absolute verplichting om te bekijken.