Den of Thieves

27-06-2018

7

Den of Thieves (Blu-ray)

‘Big Nick’ is niet een doorsnee politieagent. Hij en zijn team zijn bad boys die zich net zo goed van geweld bedienen als dat de tegenpartij dat doet. Dit boezemt angst in bij zelfs de zwaarste criminelen. Een van die zware jongens is de legendarische dief Merrimen (Pablo Schreiber). Merrimen en zijn team zijn van plan om hun grootste overval ooit uit te voeren. Nick bedient zich van een slimme tactiek door het zwakste lid van hun team te ontvoeren.  Deze zetten ze onder druk om hen alles te vertellen over de plannen rondom de overval. Merrimen is echter zeer bedreven en blijft telkens een stap voor op Nick en zijn team. Maar kan hij dit eeuwig blijven volhouden? Met zijn geplande overval op de Federal Reserve Bank zoekt hij de grenzen op. Nog nooit eerder is het overvallers gelukt om verder te komen dan de oprit. En het is tientallen keren geprobeerd… Gaandeweg dit avontuur vallen er steeds meer doden en er blijkt iemand aan het werk die Nick en Merrimen nooit hadden durven vermoeden.

Film over (bank)overvallen zijn van alle tijden. De laatste decennia is er ook een trend ontstaan om deze zo realistisch mogelijk uit te beelden. Een legendarisch voorbeeld hiervan is Heat van regisseur Michael Mann. De regisseur van Den of Thieves, Christian Gudegast, heeft Heat ongetwijfeld meermalen gezien. Deze film is duidelijk dé inspiratiebron geweest voor dit schouwspel. Het gevaar schuilt dan dat het een slap aftreksel wordt, maar zo voelt het hier niet. Den of Thieves is een vakkundig gemaakte film. Het zal menigeen dan ook verbazen dat dit het regiedebuut is voor Gudegast. Tot noch toe was hij vooral scenarioschrijver. Den of Thieves is echter virtuoos gefilmd. Het voelt alsof de productie in handen is van een zeer ervaren regisseur. De openingscène is meteen al letterlijk en figuurlijk een knaller. De op militaire wijze zwaarbewapende overvallers openen volop het vuur op de politie, waarbij je bijna niets anders hoort dan de knallen van de geweerschoten en hoe deze hun doel treffen. Later in de film zitten nog een paar van dit soort huzarenstukjes. Dit is dan ook meteen de reden om deze te lange film te blijven kijken. Tussendoor is er namelijk sprake van serieuze dialoog en de ene plotlaag die op de andere wordt gestapeld. De film bezwijkt hier onder de eigen ambities en is bij vlagen nauwelijks nog te volgen. Het wordt dan pas weer interessant als de actie weer begint. Daarbij helpt het ook niet dat de personages weinig interessant of sympathiek zijn. Het is moeilijk om je met ze te identificeren, omdat je weinig van hun menselijke kant leert kennen. Je ziet vooral hun gewelddadige kanten. De casting slaat daarbij ook zonder uitzondering de plank mis. Gerard Butler haalt nog net een voldoende, maar is duidelijk niet op zijn plek. De overige acteurs hebben simpelweg zeer beperkte talenten. Ze lijken vooral gecast op hun zwaar gespierde uiterlijk. Den of Thieves verdient een 9 of misschien wel een 10 voor de indrukwekkende, spannende en strak gefilmde actie. De plot en het acteerwerk eromheen komen helaas niet in de buurt van de voldoende. Wat overblijft is een bij vlagen boeiende film die uiteindelijk niet beklijft.

Genre: Actie, Drama, Misdaad
Jaar: 2018
Speelduur: 140 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875266

De Blu-ray Disc-uitgave van Den of Thieves heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

Den of Thieves is met digitale camera’s geschoten. Het enige nadeel daarvan is dat er soms wat digitale beeldruis zichtbaar is, maar nergens in storende proporties. Het beeld is haarscherp. Zelfs de kleinste details komen uitstekend tot hun recht. Ook onder mindere lichtomstandigheden blijft dit hoge detailniveau in stand. De kleuren zijn natuurlijk met een prima verzadiging. Tenslotte is het zwartniveau ook dik in orde en is er voldoende schaduwdetail zichtbaar. Afgezien van eerdergenoemde ruis is er geen sprake van tekortkomingen in deze beeldpresentatie.

Den of Thieves wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (48kHz/24-bit) in de originele Engelse taal. Het beeld maakte al een positieve indruk, maar het geluid doet hier nog een schepje bovenop. Het is een intense track om naar te luisteren. De vuurgevechten komen met veel kracht, ruimtelijke spreiding en precisie je huiskamer binnen. Maar ook tijdens bijvoorbeeld autorijden in de film is het net alsof je er in de auto bijzit. De plaatsing van de geluidseffecten is precies goed. De muziek speelt een achtergrondrol, maar is wel sfeerbepalend. Het laagniveau is ook goed op zijn plek op die momenten dat dit past. De prioritering van dialogen blijft hierbij altijd bovenaan staan. Dit is simpelweg een foutloze audiopresentatie.

Vanuit een statisch menu kun je alleen nog kiezen uit de Nederlandse of Franse taal. Daarna start de film. Er zijn geen extra’s. Op buitenlandse uitgaves is er wel een pakket aan extra's te vinden én een langere versie van de hoofdfilm.

Nick is onderdeel van een speciale politie eenheid die alleen de zwaarste criminelen aanpakt. Daarbij bedienen ze zich van grof geweld, net zoals de andere partij dit ook doet. In de beruchte dief Merrimen vinden Nick en zijn team een gedegen tegenstander. Ze moeten hen proberen te stoppen voordat ze een van de grootste en meest gedurfde overvallen ooit met succes kunnen voltooien. Den of Thieves is een realistische en rauwe actiefilm in de stijl van Heat. De film schittert op die moment dat er actie is. Dit is zeer vakkundig gefilmd. Tegelijk valt alles als een plumpudding in elkaar tijdens de dialoog geladen plotscènes die je vooral terug doen verlangen naar de actie. Onderaan de streep maakt dit Den of Thieves tot een film die bij vlagen geniaal en dan weer middelmatig te noemen is. De BD-uitgave is technisch dik in orde met een uitstekende beeldkwaliteit en perfecte geluidskwaliteit. We moeten het helaas wel doen met alleen de film. Er zijn geen extra’s inbegrepen.